ÌИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО, МЛАДЕЖТА И НАУКАТА

РЕГИОНАЛЕН ИНСПЕКТОРАТ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО – ПЛОВДИВ

4000 Пловдив, ул.”Цариброд” № 1, тел.: 032/631-843, 032/628-980, факс: 032/631-847,www.riobg.com, e-mail: rioplovdiv@gmail.com

ОБЩИНСКИ КРЪГ НА СЪСТЕЗАНИЕТО   ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА

ЗА УЧЕНИЦИ ОТ 7. КЛАС В ПЛОВДИВСКА ОБЛАСТ,

13.02.2011 г.

Уважаеми седмокласници, прочетете внимателно правилата за работа с

теста!

Тестът съдържа 60 задачи по български език и литература. Времето за работа е 120 минути.

Към 54 от задачите има предложени 4 варианта за отговор. Верен е само

един.

Верният отговор се отбелязва с „Х”. Нанася се със син химикал върху листа за отговори.

Ако сте допуснали грешка и желаете да поправите отговора, запълнете цялата буква на отговора с химикал и отбележете отново верния отговор с „Х”.

За 6 от задачите изискването е да се напише свободен отговор на предоставените редове в листа за отговори.

Максималният брой точки от теста е 100.

Верен отговор се оценява от проверяващите с 1 т. или с 2 т., според инструкцията в ключа за верните отговори и точките.

Пропуснат отговор, сгрешен отговор и посочването на повече от един отговор се оценяват с 0 точки.

За областния кръг на състезанието се класират участниците, които са получили от 90 до 100 точки.

По време на състезанието не се ползват допълнителни помагала или пособия.

Успех на всички!

ТЕСТ ЗА ОБЩИНСКИЯ КРЪГ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА, 7. КЛАС, 13.02.2011 Г.

Прочетете текста и разгледайте таблицата, за да изпълните задачи от 1. до 6. включително.

За 47 г. (1887–1934 г.) относителният дял на населението в градовете нараства едва с малко над 2 пункта. Градското население расте от естествен прираст, от обявяването и присъединяването на нови градове към България и от механичен прираст. Селското население показва висок естествен прираст и слаб механичен отлив. Като цяло, расте както селското, така и градското население (с много малко по-бърз темп). Така за дълъг период от време съотношението в полза на градското население се изменя много бавно. Действително има градове, които много бързо нарастват, но те са незначителни като брой, а и самото им нарастване започва от много ниска база. За това време най-бързо нараства населението на Перник (12,3 пъти), София (9,3 пъти), Бургас (6,5 пъти), Попово (4,3 пъти), Фердинанд (Монтана) (3,7 пъти), Борисовград (Първомай) (3,4 пъти), Пловдив (3 пъти), Елхово (3 пъти), Варна (2,8 пъти) и Нова Загора (2,5 пъти). Най-интересен е случаят с Червен бряг, който през 1900 г. има 24 души, а през 1934 г. е вече е с население 3847 души. В групата на бавно нарастващите градове са Айтос, Орхание (Ботевград), Бяла (Русенско), Враца, Габрово, Горна Оряховица, Дупница, Ихтиман, Оряхово, Пазарджик и др. При много от останалите градове се наблюдава застой, което се дължи на слабото стопанско развитие, а съществува и трета група градове, които са със спад на населението – Копривщица, Котел, Сопот, Дряново, Лясковец, Елена, Тетевен и др.

Из статията „Урбанизацията в България от Освобождението до края на Втората световна война”, Чавдар Младенов, Емил Димитров

Брой население на градове в България в периода 1887-1946 г.

Град 1887 година 1910 година 1934 година 1946 година
Асеновград 12 191 12 969 17 773 20 952
Бургас 5 749 14 897 36 230 44 449
Варна 25 256 41 419 69 563 76 954
Велико Търново 11 314 12 469 13 963 16 223
Гоце Делчев - - 11 115 14 358
     
Добрич 10 717 17 146 - 30 5 22
       
Дупница 7 869 11 601 16 056 19 301
Казанлък 9 180 10 568 14 843 20 096
Кърджали - - 7 767 10 502
     
Ловеч 7 008 8 421 9 420 11 829
Лом 8 199 11 081 14 658 15 255
Нова Загора 3 771 6 379 9 552 10 988
Панагюрище 8 757 9 512 10 198 12 014
Плевен 14 307 23 049 31 520 39 059
Пловдив 33 032 47 981 99 883 126 563
Русе 27 194 36 255 41 447 57 509
Свищов 12 481 13 101 12 082 13 093
Силистра 11 415 11 046 - 15 951
       
София 30 501 102 812 287 095 366 801
Стара Загора 16 039 22 003 29 825 38 325
Търговище 8 519 9 388 10 343 10 561
Хасково 14 191 15 067 26 516 27 435
Шумен 23 161 22 225 25 486 31 327
Ямбол 11 241 15 975 24 920 30 576

1. Коя е темата на текста?

А) нарастването на селското население в България за периода 1887 – 1934 г. Б) раждаемостта в България за периода 1887 – 1934 г.

В) промени в броя на населението в България периода 1887 – 1934 г.

Г) нарастването на градското население в България периода 1887 – 1946 г.

2. Кое от твърденията е вярно според текста?

А) От 1900 г. до 1934 г. Червен бряг нараства с 3023 души.

Б) За периода от 1887 г. до 1934 г. най-бързо нараства населението на София.

В) Ботевград е в групата на бавно нарастващите градове за периода от 1887 г. до 1934 г. Г) Ихтиман е един от градовете със спад на населението за периода от 1887 г. до 1934 г.

3.За какво текстът НЕ дава информация?

А) за нарастването на населението в Елхово Б) за нарастването на населението в Елена

В) за нарастването на населението в Първомай

Г) за причините, поради които нараства селското население

4.Каква част на изречението е подчертаният израз в текста?

(Отговора запишете в листа за отговори.)

5.Кой град с бавно нарастващо население е посочен и в текста, и в таблицата?

(Отговора запишете в листа за отговори.)

6. Коя от колоните в таблицата НЯМА никаква връзка с текста?

А) първата

Б) петата

В) четвъртата Г) втората

7. В коя от думите НЯМА променливо Я?

А) бял Б) цвят

B) поляна Г) смях

8. В коя от думите е допусната грешка?

А) рекъл Б) донесъл

В) забелязъл Г) влязъл

9.В кой ред има дума с правописна грешка?

А) прибежка, увяхвам, кланица

Б) въстаник, странник, свещенник

В) задбалкански, лъкатуша, осъмвам Г) предчувствие, доносник, временна

10.Коя дума е написана НЕПРАВИЛНО?

А) въплътен Б) словесност В) окраска

Г) усмиване

11.В кой ред НЕ е допусната правописна грешка?

А) любенкаравеловски похват Б) любен-каравеловски похват В) Любенкаравелова повест

Г) Любен Каравелова повест

12.В коя от подчертаните думи е допусната правописна грешка?

Машинописката (А) се оказа идеялният (Б) сътрудник – сдържан (В) и коректен (Г).

13. В кой ред е допусната правописна грешка?

А) Петко Мравката, Антоан дьо Сент-Екзюпери Б) Черно море, Европейски Съюз

В) село Йоаким Груево, пловдивски ученици

Г) помощник-директор, Елин-Пелинов разказ

В коя от подчертаните думи е допусната грешка?

(Общо условие за задачи 14. 17. включително.)

14.Неразчетената (А) шифрограма (Б) ще се съхранява (В) в музея сред още сто и десет ръкописи (Г).

15.Александър Македонски, който (А) още съвременниците (Б) му наричат Велики, е сред най-популярните (В) владетели в древността (Г).

16.Вулканът (А) Фуджи е националния (Б) символ (В) на Япония и се намира на 100 км югозападно (Г) от Токио.

17.Бедността (А) и гладът (Б) в Судан са повсемесни (В), поради което страната зависи изцяло от чуждестранни (Г) помощи.

18.В кое от следните изречения НЕ е допусната грешка при използването на частицата „не”?

А) Никой нечул изстрелите.

Б) Обзет от радост, той не чу какво му говорят.

В) Нечувайки въпроса, той не знаеше какво да отговори. Г) Нечувахме какво говори, защото музиката беше силна.

19.Кой ред е излишен?

А) сричка Б) корен

В) наставка

Г) окончание

20. В коя дума има само корен и наставка?

А) силен Б) силна В) сила Г) силни

21. В кой ред думите са сродни?

А) пръст, напръстник, пръстта Б) полов, двуполов, полеви В) край, краен, края

Г) ученик, научен, уча

22. Колко определителни члена за м.р. са изпуснати в изречението?

Секретар.... на организацията е нови.... член на Управителни.... съвет.

А) един пълен и два кратки Б) три кратки

В) три пълни

Г) два пълни и един кратък

23. Коя от думите е минало страдателно причастие?

А) извикайки Б) извикан В) извикат

Г) извикване

24.В кое изречение е употребена кратка форма на притежателното местоимение?

А) Пратих ти съобщение. Б) Кажи му да дойде у нас.

В) Твоята сестра рисува чудесно. Г) Не намерих книгата ти.

25.С кое местоимение се изразява притежание на подлога?

Командирът отмени .................................. заповед.

А) моята

Б) своята В) неговата Г) тяхната

26.В кое изречение „му” е притежателно местоимение?

А) Каза му, че ще остане в планината.

Б) Сестра му се завърна от пътешествието. В) Той му помагаше по математика.

Г) Необходима му е подкрепа от приятели.

27.В кой ред думите са пароними?

А) икономичен – икономически Б) тичам – бягам

В) пара (от вряща вода) – пара (монета) Г) малък – голям

При коя от двойките думи отношението е като в посочената двойка?

(Общо условие за задачи 28. – 29. включително.)

28.епос – повест А) драма – поема Б) лирика – елегия В) роман – разказ

Г) ода – стихотворение

 

29.галерия – картина А) рафт – книга

Б) кола – гараж

В) компютър – мишка Г) църква – икона

30.Кой фразеологизъм е синоним на фразеологизма на всяка манджа мерудия?

А) седи на два стола

Б) вре си носа навсякъде В) от трън, та на глог

Г) от всяко дърво свирка не става

31.Кое словосъчетание трябва да се постави на мястото на многоточието, за да се осъществи връзка между двете изречения?

Когато вали дъжд, част от водата се задържа на земната повърхност и се

изпарява веднага във въздуха. ...................................................... попива в почвата и се

изсмуква от растенията, които след това я отделят като пара чрез листата си.

А) Образуваната пара...

Б) После той...

В) После тя...

Г) Друга част...

32.Кой от подчертаните глаголи в изречението е от трето спрежение?

Следени кристали невидими ръце рисуваха (А) по стъклото, след това детските очи търсеха (Б) познатия път, сърцата забързано туптяха (В) и молеха (Г) слънцето да запали отново своя пожар.

33.Каква част на речта е подчертаната дума в изречението?

Не зная дали не греша.

(Отговора запишете на листа за отговори.)

34.В кое от изреченията глаголната форма НЕ е в деятелен залог?

А) Филмът бе критикуван на страниците на много от всекидневниците. Б) Звездите изпълниха небосклона.

В) Жената се оглеждаше отчаяно за помощ.

Г) Певицата представи пред публика новия си диск.

35.Кой от посочените термини назовава част на изречението?

А) приложение Б) глагол

В) съюз

Г) предлог

36.С каква част на речта е изразен подлогът в изречението?

В миналото предаване знаещите отново спечелиха състезанието със зрителите.

А) причастие

Б) съществително име

В) прилагателно име Г) наречие

37.Колко определения има в изречението?

През малкото прозорче на хижата се подаваше рошавата глава на пазача, който тревожно наблюдаваше децата си.

(Отговора запишете на листа за отговори.)

38. Колко допълнения има в изречението?

Малкото момче им довери тайната си.

А) едно пряко

Б) едно непряко и едно пряко

В) едно пряко и две непреки Г) едно непряко

39. За коя второстепенна част на изречението съществуват разновидностите съгласувано и несъгласувано?

(Отговора запишете в листа за отговори.)

40. Кое от изреченията е сложно?

А) Притесни го мисълта, че не е подготвен за събранието. Б) Това обаче не беше прието добре от публиката.

В) Не знаейки за събитието, той го пропусна.

Г) Събитието – падането на Плевен – беше отбелязано тържествено.

41. В кое изречение има обстоятелствено пояснение?

А) Той е силно момче.

Б) Корабът се удари силно в дървения кей. В) Силно говорене смути работата на класа. Г) „Силно” не е синоним на „бързо”.

42. Посочете вида на изречението по състав.

Наредени на дълга печална върволица, проточена като голяма гъсеница из полето, селяните – измъчени, боси, гологлави – мълчаливо вървяха след белите черковни хоругви.

А) сложно съчинено изречение Б) сложно съставно изречение В) сложно смесено изречение Г) просто разширено изречение

43.Определете вида на подчиненото изречение в състава на сложното изречение.

Трудно е да се приеме истината. (Отговора запишете в листа за отговори.)

44.Каква грешка е допусната в изречението?

Уж гледахме филмът, а разбрахме посланията му едва когато прочетохме статията на кинокритика.

А) граматическа Б) стилистична В) лексикална

Г) пунктуационна

45. В кое изречение НЯМА пунктуационна грешка?

А) Илийца вижда човешка сянка, която се движи между дърветата и разбира, че това е бунтовникът.

Б) Илийца оставя бунтовника да се нахрани и го пита откъде идва чак когато тръгват през гората.

В) Илийца не се сломява, когато разбира че трябва да издърпа кола, за да премине на другия бряг на Искъра.

Г) Илийца знае, че приютяването на бунтовника, излага на опасност цялото село.

46. На кои позиции трябва да се постави запетая?

Бръчков разбира (1) че притежанията на духа са най-ценното (2) което може да се унаследи (3) и затова отсъжда (4) че примерът на Странджата е най-свят.

А) 1, 2, 4 Б) 1, 2, 3, 4 В) 2, 3

Г) 1, 4

47. Епилог е:

А) основното смислово послание, което читателят извлича от текста

Б) заключителната част на произведение, в която се обяснява по-нататъшната участ на героите

В) промяна на обичайния словоред в изречението

Ã) подреждането и свързването на основните моменти от сюжета

48. Анафора е:

А) стилистична фигура, при която има повторение на едни и същи думи или словосъчетания в началото на няколко последователни стиха или строфи

Б) стилов похват, при който се противопоставят предмети, явления, понятия

В) кратък текст, поставен в началото на произведение

 Г) иронично изопачаване

49.С кое събитие е свързано създаването на стихотворението “На прощаване”?

А) с неосъщественото преминаване на Ботев с чета в България през 1868 г. Б) със смъртта на Левски

В) с преминаването на Ботевата чета при Козлодуй при 1876 г.

Г) не е свързано с конкретно събитие

50.Кой от посочените художествени образи представя границата между родината и чуждата страна в стихотворението „На прощаване”?

А) „бащино огнище” Б) „хоро весело”

В) „тиха бяла Дунава”

Г) „тежка чужбина”

51.Кое е пропуснатото словосъчетание в изречението?

За изразителността и въздействието на стихотворението „На прощаване” важна роля играе и големият брой ………………………………………… – 22 („не плачи”, „не тъжи”, „кълни”, „проклинай”, „излез”, „послушай”, „разкажи”, „берете”, „късайте”, „плетете” и др.).

А) постоянни епитети

Б) стилистични повторения

В) силабически стихосложения Г) повелителни форми

52. Прочетете тезата и посочете как е озаглавено съчинението разсъждение, което я съдържа.

Стихотворението “На прощаване” еднакво категорично дава израз както на идеята за саможертва, така и на мечтата за свобода. Стремежът към щастливия изход от борбата е причина за пренебрегнатия личен живот. В името на идеала си героят е готов да пожертва не само близостта с любимите си хора, но и живота си.

А) Идеята за приемственост според Ботевото стихотворение “На прощаване” Б) Образът на майката в Ботевото стихотворение “На прощаване” В) Саможертвата и свободата в Ботевото стихотворение “На прощаване”

Г) Картина на робската действителност в Ботевото стихотворение “На прощаване”

53. Кое от твърденията е вярното продължение на изречението?

Основна роля при въвеждането на читателя в атмосферата на хъшовския живот в Браила .........

А) има лирическият говорител Б) има повествователят

В) има Странджата

Г) има Македонски

54. Кой от литературните герои на Вазов е представен в откъса?

Това двайсетгодишно момче имаше всичките черти на невинността и ентусиазма. Син на един богат свищовски търговец, той беше зарязал тайно магазията на баща си и с парахода беше пристигнал тази вечер. Защо? И той сам не знаеше. Той просто беше оставил бащината си магазия, защото му беше омръзнало това тихо, сигурно и егоистично съществувание…

А) Владиков Б) Попчето В) Бръчков Г) Перо

55. Кой от посочените цитати е част от лирическото отстъпление във втора глава на повестта „Немили-недраги”?

А) Разказът за подвизите на четите приимаха сега форма и плът пред него. Той гледа Странджата, като дига знамето си в Балкана и вика: момци, дръжте се!

Б) Балканските орли стояха в клетка. Героите бяха сега кокошкари. Един нов и гладен пролетариат, съставен от подвизи, дрипи и слава.

В) Странджата постоя няколко време замислен над това, що беше се хоратило, стана прав, свали съдраното и омацано сетре, измъкна отзад из червения пояс, който запасваше окъсаните му и запятнени панталони, един голям револвер и го окачи на гвоздея на стената.

Г) Бръчков продължаваше да играе. Той хвана да се поти, защото вече два наполеона му хвръкнаха. Остаяха му всичко пет франка и той ги положи всичките из един път. Македонски ги спечели. Бръчков остана без ни една пара.

Прочетете откъса от повестта „Немили-недраги” на Иван Вазов и изпълнете задачи от 56. до 58. включително.

20 февруари. Късните студове на тая зима се усилваха повече и повече от северните ветрове, които духаха непрестанно от две недели насам. Дунавът беше замръзнал; един дебел пласт лед беше облякъл като в медна броня величествената река. Мястото, дето друг път се синееха гордите вълни на Дунава, сега беше една бяла поляна, която на юг се свършваше с висок бряг, дето грачеха чавките, а на север се сливаше с безбройната влашка равнина. Вместо параходите и лодките, които друг път кръстосваха и бърчеха безшумните струи на Дунава, сега като по един естествен, създаден от памтивека мост, скърцаха кола, чернееха се пътници, които безстрашливо през вкаменените и безчувствени гърди на реката минуваха и заминуваха от единия бряг на другия. Но отдолу, един метър под тях, се стремяха черни, шумящи сърдити талази, като буйните вълни на една душа, която забуля едно хладнокръвно лице. По турския бряг на близко разстояние се мержелееха малки дървени колиби, прилични отдалеч на гробове сред пустите и голи пространства, покрити сега със снежна пелена. Но нощем малки огънчета весело блещукаха в тях и неодолимо влачеха погледа на пътника, който сега се скиташе из тъмнината по влашкия бряг.

56.От коя глава на повестта е откъсът?

А) от първа глава на повестта Б) от десета глава на повестта В) от пета глава на повестта Г) от трета глава на повестта

57.Кой е странният пътник в зимната нощ?

А) Странджата Б) Бръчков

В) Васил Левски

Г) Македонски

 

58. Откъсът е:

А) монолог на един от героите

Б) разказ за постъпките на героя В) историческа справка

Г) описание на природна картина

59.Кое твърдение, свързано с повестта „Немили-недраги”, НЕ е вярно?

А) Първа глава на повестта започва с описание на браилските улици.

Б) За да оцелеят, хъшовете понякога постъпват недостойно.

В) В повестта Вазов е направил словесен портрет на Левски.

Г) Македонски умира при Гредетин.

60.Кое от следните твърдения е вярното продължение на изречението?

Чрез въвеждането на образа на отец Евтимий в разказа „Една българка” .........

А) е показана ролята на българската църква в епохата на робството

Б) авторът се стреми да открои родолюбието на българина в епохата на робството

В) отново зазвучава темата за робския страх, подета още в първата част на разказа

Г) е потърсено противопоставяне между християнската и мюсюлманската вяра

 

 

 

 

 

Íàòèñíè òóê, çà äà ðàçãëåäàø îòãîâîðèòå!